Čo je to tejpovanie? Prečo to vyskúšať a používať?

Blog categoryZdravie
Blog dateWed, Dec 28, 2022

Tejpovanie (z ang. tape - páska) je na svete viac ako 50 rokov a začalii to používať najprv športovci, postupne sa to rozšírilo aj medzi bežných ľudí. Ide o techniku použitia pások. Športovci zvyknú využívať tejpovanie ako ochranný mechanizmus v prípade existujúceho zranenia. Cieľom je obmedzenie pohybu zranených kĺbov t.j. uľahčenie činnosti svalov a kompresia mäkkých tkanív na zníženie opuchu, ale aj ochrana pred opätovným zranením. Kvalitná tejpovacia páska sa používa v analgetickej, ortopedickej, neurologickej, pooperačnej, onkologickej, športovej a pediatrickej fyzioterapii.

Aký je hlavný účel tejpovacích pások?

  • znižujú lokálne opuchy
  • zmierňujú alebo úplne odstraňujú bolesť
  • zlepšujú väzy a šľachy
  • uvoľňujú napätie svalov
  • pomáhajú riešiť akútne jazvy
  • podpora oslabených svalov
  • naprávajú držanie tela
  • zlepšujú prekrvenie
  • urýchľujú proces hojenia
  • prevencia proti zraneniu
  • stabilizácia kĺbov, podpora väzov

Aké druhy pások existujú?

Fixačná páska obmedzuje krvnú a lymfatickú cirkuláciu, pretože nemá schopnosť prispôsobiť sa pohybu človeka. Využívajú sa skôr pri väčších úrazoch, kedy je potrebné končatinu čiastočne znehybniť. Pri aplikácii sa obtáčajú okolo končatiny, avšak na rozdiel od koneziologických pások onedržia dobre na koži, a preto sa musia na koncoch zakotviť. Fixačné tejpy čiastočne nahrádzajú ortézu. Väčšinou sú vyrobené z látky, ktorá spevní dané miesto. Ich nevýhodou je, že obmedzujú krvnú cirkuláciu.

Elastická páska sa používa vtedy, keď je potrebná menšia tuhosť či podpora. Používajú sa pri dohojení aj rehabilitácii. Elastické tejpy sú najčastejšie vyrobené z latexu. Sú širšie, elastické a dajú sa roztiahnuť nielen na dĺžku, ale aj do šírky. Elastický tejp podporuje funkciu ochabnutých svalov, spevňuje a stabilizuje kĺby. Používať ich môže každý. Nezáleží na tom, či športujete vrcholovo alebo len tak pre zábavu. Vďaka nim značne uľavíte svalom.

Kinezologická páska je vylepšená verzia elastickej športovej pásky, ktorá dynamicky podporuje funkciu svalov. Kvalitná kineziologická páska je vždy vyrobená z bavlny. Vďaka svojej elasticite a z toho plynúcej schopnosti sa prispôsobiť pohybu čati tela a neobmedzujú krvnú a lymfatickú cirkuláciu. Nemusia sa zakotviť, pretože sa fixujú termosenzitívnym lepidlom z lekárskej živice. Asi po 20 minútach pevne priľnú na telo. Na tele vydržia 3 - 7 dní. Po krátkej dobe o nich ani nebudete vedieť. Môžete ich používať aj pod vodou.

Ako správne aplikovať tejpovaciu pásku?

  • konce na kineziologickej páske zaoblite nožnicami, aby sa trením o odev neodlepovala
  • odlepte ochrannú vrstvu
  • inkriminované miesto poriadne ohoľte, odmastite a osušte
  • začiatok aj koniec pásky lepte bez napnutia
  • lepte pod miernym ťahom na napnutý sval
  • naťahujte iba pozdĺžne, nie do šírky
  • môžete ich nastrihať na viacero úzkych dielikov, tým môžete získať X-tejp alebo Y-tejp
  • lepidlo je termolabilné, preto pásik po nalepení trite v smere lepenia, aby sa zahrial a lepšie priľnul
  • neprelepujte ju, ak nie ste spokojní s miestom nalepenia, použite nový kus tejpu
  • správnu aplikáciu spoznáte tak, že pri vrátení pohybového segmentu (kolená, ruky a pod.) na svoje pôvodné miesto sa zmrští aj tejp
  • tejp si ponechajte na tele 3 - 5 dní, potom sa jeho elasticita bude znižovať
  • odstraňuje ho pomalým ťahom v smere rastu chlpov, zloženie si uľahčíte mydlovou vodou alebo minerálnym olejom, nikdy ich nedávajte dole prudkými pohybmi, mohli by poraniť pokožku, ďalšiu aplikáciu na rovnaké miesto vykonajte až po 24 hodinách

Aké miesta najčastejšie tejpujeme?

  • tejpovanie kolena
  • tejpovanie ramena
  • tejpovanie zápästia
  • tejpovanie členka
  • tejpovanie chrbátu

Tejpovanie kolena

Príčin bolestí kolena môže byť celá rada. Je vždy dobré túto bolesť pozorovať, vnímať a poradiť sa s odborníkom. Správnou aplikáciou kineziotejpov môžeme veľmi účinne pomôcť od bolesti, je však dobré poznať ich príčinu. Tejpy po tejto aplikácii prenesú časť zaťaženia na seba, čím dochádza k podpore väzov a šliach.

Zranenia kolena vznikajú opäť z mnohých príčin. Medzi najčastejšie radíme pád alebo náraz, taktiež svalovú dysbalanciu, chybné postavenie nohy v členku, v kolene alebo v bedre, chybné držanie tela, problémy s meniskami alebo pretrénovanie. Účinná liečba týchto zranení zahŕňa zlepšenie krvného obehu, podpora väzov, zníženie tlaku a udržanie rozsahu pohybu, ku čomu je opäť vhodné využiť tejpovacie pásky.

Tejpovanie ramena

Rameno je celkom zložité, ale aj nestabilné spojenie. Skladá sa z veľkého množstva svalov, väzov a kostí a nie je vylúčené, že jeden zo svalov stratí svoju pohyblivosť a nastane problém. Niekedy môže aj chronická bolesť chrbta pomôcť k bolesti na ramenách. Tieto kĺby majú vysokú pohyblivosť, preto môže dôjsť veľmi ľahko k preťaženiu alebo zvýšeniu hranice ich prirodzenému pohybu. Rovnako, ako je to v prípade kolena, aj tu platí, že je lepšie, pokiaľ si necháte aj tejpy na rameno aplikovať odborníkom. Je to buď športový lekár, fyzioterapeut alebo aj masér.

Tejpovanie zápästia

Chronické problémy so zápästím sú najčastejšiee spôsobené dlhodobým nesprávnym postavením ruky pri práci s počítačom, naproti tomu akútne problémy mávajú najčastejšiu príčinu v športe alebo bývajú spôsobení napríklad pádom, kedy môže prísť k poškodeniu oslabených svalov a šliach práve v oblasti zápästia. Pritom práve tejpovanie je obzvlášť účinným pomocníkom pri liečbe problému so zápästím. Problémy so zápästím bývajú tiež často spojené s preťaženými extenzormi a flexormi, prípadne môže ísť o syndróm karpálneho tunela. Tejpovanie zápästia je jednoduché a zvládne ho naozaj každý. Ide o 2 "l" tejpy, ktorého lepíme zo stredu s vyšším napätím najskôr zo spodnej strany ruky a potom z jeho chrbta. Touto technikou spevníme zápästie a pomôžeme od bolesti.

Pokyny:

Tejpovať sa môžete samozrejme aj sami, spočiatku však aplikáciu odporúčame prenechať odborníkovi, teda fyzioterapeutovi alebo trénerovi. Ten vám ukáže, ako sa tejp správne prikladá, a tiež ako sa správa na koži. Potom si môžete tejpovanie vyskúšať aj sami. Použitie sa neodporúča, ak trpíte: bradavicami, hnisavými kožným prejavmi, ekzémami ak máte podráždenú pokožku, kožné odreniny , znamienka, čerstvé jazvy, pri kŕčových žilách a pri cukrovke.

 

Zdieľať: